Pionieren in Amersfoort (1): Grace Church

Een studieverlof biedt ook een gelegenheid om op zondag te buurten bij bezoekenswaardige initiatieven in Amersfoort, die Evangelie en kerk-zijn vertalen naar een nieuwe context. Deze zondag is dat Grace Church, een Engelstalige International Christian Fellowship, gestart met steun van de Gereformeerd Vrijgemaakte en Christelijk Gereformeerde Kerken in Amersfoort. Op hun website staat dat de kerkdienst om 13.30 uur begint in het kleine kerkje van de Evangelische gemeente aan de Appelweg. Maar wat is tijd in een kerk voor Afrikanen?  ‘It starts when it starts’ zegt ds Paul Waterval heel rustig tegen me.

Er is uitgebreid tijd om elkaar te ontmoeten terwijl in de kerkzaal alles klaar gezet wordt. Ik spreek wat mensen uit de kleine gemeenschap, die elkaar allemaal kennen. Een groot deel heeft een Nederlandse achtergrond. De dienst wordt geleid door broeder Pius uit Nigeria. Ik herken in het Engels van Pius de tongval van Emmanuel, een Nigeriaans lid van onze huisgroep in Spangen. We zingen met name Engelstalige liederen, maar de muziekgroep heeft ook een workshop gevolgd met Afrikaanse liederen. Als Pius zijn Afrikaanse commentaar moet geven op de poging, zegt hij heel tactisch: We’re not there yet, but it is a good start.

Er zijn leuke creatieve momenten voor de kinderen, tieners en ouderen. Er zijn veel mensen, die participeren in de dienst. De preek wordt gehouden door ds Paul Waterval. De weken tussen Pasen en Pinksteren worden de ‘stappen naar bevrijding’ van Neil T. Anderson gevolgd. Met stevige onderwerpen, zoals occulte binding. Er is een mooi boekje gemaakt, dat ook op de Life groups, zoals de kringen heten, gebruikt wordt. De schitterende tekst uit Jesaja 61:1-3 is leidraad. Een grote kroon waar elke week parels op vastgemaakt worden, moet het een en ander beeldend ondersteunen.

Er gebeurt van alles. Na de preek is er ruim gelegenheid om voorin knielend een nieuwe start te maken en zondige dingen los te laten. Er wordt voorbede gedaan voor een broeder die kort geleden gedoopt is, maar nu weer naar een ander asielcentrum moet. Er wordt voorbede gedaan voor Noord-Korea. De collecte gaat echt op z’n Afrikaans met een mandje voorin waar ieder (die dat wil) dansend naar toe gaat om zijn gaven te geven.

Het is altijd wel een spannende vraag waarom missionaire initiatieven vanuit orthodoxe kerken vaak zo’n evangelische inslag hebben. Of raken inhoud en kerkvorm uit Vrijgemaakte / Christelijk Gereformeerde hoek juist aan evangelische vorm en inhoud? Of gaan missionaire bevlogenheid en evangelische verwantschap vaak samen? Of heb ik iets gemist en is het Afrikaans? Het is goed om een Grace Church te hebben in Amersfoort.

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Gezien & gehoord. Bookmark de permalink .

2 reacties op Pionieren in Amersfoort (1): Grace Church

  1. Wout zegt:

    Hans, ik kan je uit ervaring melden dat de GKv en CGK ook niet echt evangelisch zijn in hun diensten. Het lijkt mij dat als je als gemeente missionair wilt zijn je het accent gaat verleggen van traditie naar de hedendaagse cultuur. Dus ik denk dat je een punt hebt met je suggestie dat missionaire bevlogenheid en evangelische verwantschap vaak samengaan.

  2. Wilma zegt:

    hey Hans, leuk dat je andere kerken bezoekt! Wij zijn ook al een keer te gast geweest in deze enthousiaste gemeente. Je stelt interessante vragen aan het einde van je blog. Heb je (al) antwoorden?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s