De grote kloof tussen kerk en dagelijks leven

De meeste christenen betrekken hun geloof op de 10 % van onze tijd die we in activiteiten van de kerk besteden. Maar ze worden te weinig toegerust om discipel van Jezus te zijn in de rest van de tijd als we aan het werk zijn, wonen, eten, sporten, enz. Het overbruggen van deze kloof tussen ons ‘heilige’ (sacred) en ons ‘seculiere’ (secular) leven, is het visioen van Mark Greene van LICC (London Institute for Contemporary Christianity).

Deze analyse heeft echter heel wat consequenties. Voor de kerkganger: want het gaat om discipelschap voor heel het leven. Hoe ben ik christen in mijn leefomgeving? Wat betekent dat voor hoe ik mijn werk doe? Maar het heeft ook consquenties voor de predikant: de kerkdienst moet mensen helpen maandag dat geloof handen en voeten te geven. Weet de dominee wel wat er op maandag allemaal gebeurt?

Mark Green houdt een pleidooi voor Whole-life-discipleship: discipelschap in het hele leven. Als een kerk zo gaan denken vanuit het leven van alledag, de verwondering en de vragen, de hoop en de zorgen, om het hele leven in het licht te zien van God en het Evangelie van Jezus. Het leven is geen sinaasappel, waar het geloof en de kerk een partje van is, maar een perzik, een geheel dat bij elkaar hoort.

Green is van mening dat dat veel gevolgen heeft voor allerlei dingen, die we in de kerk normaal vinden, maar de kloof eerder bevestigen dan dichten:

– Wanneer heeft u een preek gehoord over ‘werk’ of ‘pensionering’?

– Waarom bidden we vaak voor de kinderen in de kindernevendienst of voor jongeren die op een kamp van de kerk weg zijn, maar minder of niet voor de plaats waar jongeren het meeste van hun tijd zijn en hun christen-zijn kunnen uitleven: school, sportvereniging, social media?

– Welke mensen achtten wij hoger in de kerk: de zendeling, die naar het buitenland gaat, de dominee, de ouderling of iedereen die in het ‘ambt van alle gelovigen’ discipel wil zijn op zijn of haar werk, straat of leefomgeving? En zijn mensen die in de zorg of het onderwijs werken belangrijker dan mensen die in het bedrijfsleven werken? In het licht van het Koninkrijk van God is iedereen even waardevol en bruikbaar.

– Waar gaan veel moderne liederen in de kerk over? Vaak een abstracte spiritualiteit, waar weinig van het dagelijks leven in terug te vinden is. Een werkelijkheid, die we trouwens wel terug vinden in de psalmen van David!

Een analyse die mij als predikant bezig houdt, maar waarover ik ook graag jouw mening hoor!

Download het leesverslag in pdf: Reading Great Divide

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Gelezen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s