Understanding Keller (4)

Na een week onderbreking voor een meivakantie, ben ik deze twee weken weer aan de slag gegaan. Naast het lezen, besteed ik ook wat tijd aan het kennismaken met nieuwe initiatieven in Amersfoort, waarvan je in de blogs ‘Pionieren in Amersfoort’ verslagen kunt lezen. Ik ben bij Grace Church en De Doorbrekers op bezoek geweest en heb Oeds Blok gesproken over ‘Urban Expressions’ in onze stad. Deze laatste weken besteed ik aan het lezen van het nieuwste boek van Keller over het huwelijk (The Meaning of Marriage), waarin zijn vrouw, Kathy, ook een hoofdstuk geschreven heeft. Met het einde van deze periode van studieverlof in zicht, probeer ik mijn aantekeningen tot een leesbare tekst om te vormen. Het hoofdstuk over de ‘helden’ van Keller is heel leerzaam.

Keller is een veelzijdig man. In alles wat ik gelezen heb, combineert hij even makkelijk theologie, cultuur, preken, schrijven, theorie en praktijk. In zijn boek over het huwelijk is dat zeer sterk. Daardoor is het niet het zoveelste ‘hoe doe ik dat?-boek’ maar zit er een uitgesproken visie achter, die vanuit de Bijbel gevoed wordt, maar ook kritisch is op onze cultuur.

Een korte schets van zo’n gedachtenlijn: Waardoor staat het huwelijk zo onder druk? Keller meent dat dat komt omdat we verkeerd over het huwelijk denken. Je kunt alleen maar teleurgesteld worden in wat je er van verwacht. In onze westerse cultuur is het normaal om op jezelf gericht een relatie aan te gaan: wat word ik er beter van? Terwijl de Bijbel juist van ons vraagt relaties aan te gaan, waar we op de ander gericht zijn: wat kan ik voor die ander betekenen? Ook al kost dat mij van alles. De kwaliteit van een huwelijk wordt in onze cultuur bepaald door de mate van onze liefde als romantisch gevoel. Maar de Bijbel vraagt ons ‘heb lief’. De daden van liefde (zelf zonder het gevoel van liefde) zijn daarin heel belangrijk.

In mijn zoektocht naar de ‘helden’ van Keller kwam ik natuurlijk Jonathan Edwards tegen, een puriteinse predikant uit de 18e eeuw. Bij ‘puritein’ krijg ik gelijk allelei associaties als fanatiek en ultraorthodox. Nu ik Edwards meer in zijn tijd kan plaatsen, snap ik nu ook meer van de interesse van Keller voor hem. Edwards speelde in de omgeving, waar Keller opgroeide en werkt een belangrijke rol in een heftige opwekking halverwege de 18e eeuw. Vanuit Northampton had dit zo’n invloed dat 15% van de bevolking van de Engelse koloniën in Noord-Amerika  erbij betrokken was. Puriteinen zijn calvinistische  erflaters van de Pilgrim en Founding Fathers, die Engeland ontvluchtten. Ze zijn in hun geloof sterk op God en de Bijbel gericht, maar geloven ook dat deze alles met het leven te maken hebben. Edwards was dus niet alleen heel orthodox, maar ook heel betrokken op sociale en politieke problemen.

Bij Keller vind je dat in een modern jasje eigenlijk ook terug: Hij is eigenlijk heel orthodox. Zijn kerkverband (Presbyterian Church of America) is uit de PCUSA gestapt omdat ze het niet eens zijn met het toelaten van vrouwen tot het predikantschap. Ook in hun standpunt over homoseksualiteit zijn ze zeer conservatief. Hierachter zit een redelijk massieve Bijbelopvatting. Tegelijk is Keller een meester in het peilen van de cultuur. Hij zet overtuigingen die we in deze tijd aanhangen kort en krachtig neer. Hij zoekt ook steeds naar wegen, waarin de Bijbel in heel het leven vormend is: je werk, je geld, je huwelijk, je relatie met God en de mensen.

Maar ook in zijn christelijk geloof zien we dit samengaan: Hij is orthodox: Het ‘plaatsvervangend lijden van Jezus om de straf van God te dragen’ geeft hij een grote plaats. Maar tegelijk verbindt hij dit leerstuk origineel aan de zoektocht van moderne mensen naar betekenis en zin.

Ben nu nog een stuk aan het schrijven over zijn held C.S. Lewis. Met hem heeft Keller zijn hang naar rationaliteit gemeen. Dat is een interessant onderwerp. Wordt vervolgd ….

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Studieverlof. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s