Every Good Endeavour – over geloof en werk (3/3)

kloofOnze theologie is van grote invloed op hoe we naar de wereld kijken en onze geloofsovertuigingen bepalen hoe we naar ons eigen werk en het werk van anderen aankijken. Keller maakt zich -naast zonde en verlossing- hard voor twee zaken in het christelijk geloof: geloof in God als Schepper en geloof in de algemene genade van God. Deze twee geven veel openingen voor een evenwichtige houding van christenen om in deze wereld kritisch mee te doen. Christenen leven hun verhaal met de verhaallijn van de Bijbel: creation, fall, redemption and restauration. 

Het Evangelie relativeert het eigen belang: zelfverwerkelijking, een goed inkomen, een hoge status. Een christelijke houding in het werk ziet meer doelen in een bedrijf. Een mooi voorbeeld van een autohandelaar, die merkt dat het afdingen van de prijs van een auto in het nadeel is het zwarte en vrouwelijke deel van de kopers. Hij besluit met het oog hierop zijn auto’s tegen een lageren, maar vaste ononderhandelbare prijs te verkopen.

Implicaties van deze geloofsvisie voor je werk zijn ook:

  • Waardering voor wat niet-christenen aan goeds doen in hun werk
  • We zijn als christenen niet beter dan andere mensen
  • We moeten ons werk wel zo goed mogelijk doen
  • Samenwerking met niet-christenen mag zich kenmerken door bescheiden samenwerking en respectvolle provocatie.
  • Het helpt ons om in onze houding ten opzichte van de cultuur: aan de ene kant: niet er uit wegvluchten en een compleet christelijk alternatief circuit opzetten; aan de andere kant: ons er niet kritiekloos aan uit leveren.
  • Het geeft een alternatief voor dualisme, waar zondag en maandag, het heilige en seculiere, geloof en werk van elkaar gescheiden zijn.

Het gesprek over geloof en werk en de toerusting daarvoor moet in de gemeente georganiseerd worden. Want in veel gevallen ligt er geen kant-en-klaar voorschrift in de Bijbel hoe je dingen moet aanpakken. Wijsheid en leiding van de heilige Geest gaan hand en hand met gesprek en discussie in de gemeente. In Redeemer zijn er allerlei bijeenkomsten  rond beroepsgroepen, waarin de specifieke vragen van bijvoorbeeld kunstenaars, ondernemers, leraren of journalisten aan de orde komen.

Dit gesprek vindt Keller hard nodig. Ook al heb je nu (nog) geen functie waar je veel invloed kan uitoefenen dat ten goede komt aan mensen of de samenleving. Het is altijd goed om er samen over na te denken, welke mogelijkheden zich nu of in de toekomst voordoen. Want iedere christen is door God geroepen tot een toekomst waarin alle aspecten van het leven: ook werk, cultuur en natuur een plaats hebben. Wie vanuit deze toekomst in Christus leeft, staat midden in het leven.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Studieverlof. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s