Wat geloven we?

watgelovenweVeel mensen geloven in een God of Iets dat achter de werkelijkheid zit en geloven in de richtlijn dat we goed, vriendelijk en eerlijk voor elkaar moeten zijn. Onder doorsnee  protestantse en katholieke jongeren in de VS is dit ook een veel voorkomende geloofshouding. Onderzoekers noemen dit ‘moralistic therapeutic deism’: Het gaat met name om goede dingen doen (moral), God helpt je als je in problemen zit (therapeutic), God heeft de wereld geschapen, bemoeit zich er verder niet veel mee (deism) en je gaat naar de hemel als je goed geleefd hebt.

In deze geloofsbeleving raken heel wat wezenlijke dingen in het christelijk geloof onderbelicht: berouw over zonden, trouw God dienen, volharden in gebed, geloof als persoonlijke relatie, groeien in geloof door lijden, in reactie op Gods genade je inzetten voor sociale gerechtigheid. De God van de Bijbel wordt daarentegen plat gemaakt tot “Iemand die er altijd voor je is”. Bidden of goed doen geeft met name een goed gevoel. Maar verder blijft deze God op afstand.

Het ligt voor de hand dat dit godsbeeld moeilijk meer te verbinden is met het kruis en de opstanding, met gehoorzaamheid en lijden om Christus’ wil. Vraagt deze God nog iets van ons? Of is Hij alleen maar Divine Butler en Cosmic Therapist?

Nu is het altijd leuk onderzoeken te lezen en weer op de stapel te leggen als ver-van-je-bed-show. Zeker als het over jongeren in de VS gaat. Maar we kunnen ook de vraag stellen: wat geloven wij zelf eigenlijk? Wat dragen wij over aan onze kinderen en kleinkinderen? Welk beeld van God geven onze liederen, gebeden en preken? Misschien zit er toch meer ‘moralistic therapeutic deism’ in ons dat we voor waar willen hebben.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Wat geloven we?

  1. Esther van Maanen zegt:

    Treffend artikel, lijkt me inderdaad belangrijk om de vraag steeds dicht bij ons zelf en de gemeente te houden! Hoe geloof ik zelf eigenlijk? Wat voor beeld geven we aan de kinderen en jongeren in de kerk? Mooi om verder mee aan de slag te gaan met elkaar.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s