Geloven hier en nu

hemelAl langere tijd blijft een stukje tekst uit een blog van Jos Douma mij bij: “Discipelschap is geen hype, wel een trend in het kerkelijk leven. Discipelschap heeft alles met het hart van het evangelie te maken. Jezus is niet gekomen om zondaren te verlossen met het oog op een plekje in de hemel. Hij is gekomen om ons te redden uit de greep van het kwaad om ons in te zetten in zijn koninkrijksbeweging, die in de kern hierin bestaat dat we leerlingen van hem zijn en leerlingen maken”.

Persoonlijk haakt dit bij mij aan mijn eigen geloofsontwikkeling. Ik ben opgegroeid in een kerk met een betrokken geloofsklimaat. Maar ik kreeg toch het idee dat geloven iets was dat bijna alleen betrekking had op dat moment na je sterven en daarna. Wat gebeurt er als je voor God moet verschijnen? Wat gebeurt er met je ziel? Wordt het hemel of hel? Later heb ik ontdekt dat het Evangelie van Jezus Christus over veel meer gaat dan het oordeel, onze ziel en de hemel. Het was voor mij de verrassing van een vergezicht toen ik inzag dat Jezus heel ons leven onder Gods heerschappij wil brengen: niet alleen onze ziel, maar ook ons lichaam, ons verstand, onze relaties, ons werk en onze ontspanning, de samenleving, de cultuur, onze omgang met de schepping. Het perspectief van de toekomst met zijn nieuwe hemel en nieuwe aarde kreeg alles te maken met vandaag. En wat ik van huis uit meegekregen had, kwam niet bij het oud vuil terecht, maar kreeg zijn plaats is dit breder visioen. Genade, vergeving, oordeel, ziel en hemel: Ze hebben hun plaats is een groter geheel. Wie het evangelie versmalt tot een evangelie voor een ziel in de hemel spreekt geen onwaarheid, maar doet geen recht aan de draagwijdte van waar het God om te doen is in deze wereld.

De huidige aandacht voor discipelschap sluit aan bij de ontdekking van de breedte van de impact van Gods koninkrijk. Heel ons leven moet onder de heerschappij van God worden gebracht. Daarin bestaat een eenheid in de zaken die wij misschien als verschillend ervaren. Er is in het Koninkrijk geen onderscheid tussen ‘geestelijke’ zaken en ‘dagelijks leven’. Bidden, Heilige Geest, verzoening, kruis en geloven zijn even belangrijk als ons werk, ons winkelwagentje, de relatie met onze buurman en onze tijdsbesteding. Het gaat God niet om het redden van zieltjes. Het gaat hem om veel meer: het redden van heel ons bestaan met alles erop en eraan. Daarin speelt Jezus een cruciale rol. Maar ook zijn betekenis blijft niet beperkt tot de verdienste van zijn kruisdood in onze plaats. Zijn komst, zijn leven, zijn onderwijs, zijn geëngageerde levenshouding en zijn opstanding openen allemaal dimensies van het koninkrijk van God dat hij verkondigde.

Maar dat geldt dan ook voor de opdracht die hij ons gaf: volg Mij. Maak iedereen tot leerling van Mij en leer ze de dingen, die ik jullie geleerd heb. Hier gaat het ook niet alleen over het wijden van onze ziel aan God of het winnen van de ziel van onze naaste voor Jezus. Het gaat om de wijding van heel ons leven, heel ons bestaan aan de zaak van God. Als dat zo is, zijn we nog niet klaar. Dan begint het pas ….

Dallas Willard verkent deze horizon van het christelijk geloof in zijn boek ‘Gods geheime plan’. Lees het mee.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Brug Blog en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s